Els llibres perduts

Va ser Antoni Gramsci qui va dir “Instruïu-vos, perquè necessitarem tota la nostra intel·ligència“. I res millor per instruir-se que els llibres i les biblioteques.

Les primeres biblioteques modernes i públiques de l’estat espanyol varen ser les creades per la Mancomunitat de Catalunya. El període de gestió de la Mancomunitat comprèn des del 1914 fins al 1925, i les biblioteques creades per aquest organisme van néixer i es van desenvolupar en l’etapa de 1918 a 1922.

La intenció del projecte de Prat de la Riba era “Que no hi hagi ni un sol Ajuntament de Catalunya que deixi de tenir, a part dels serveis de policia, la seva escola, la seva biblioteca, el seu telèfon i la seva carretera“. Un projecte innovador que volia portar el préstec de llibres a tot el país.

Per donar-hi suport, al 1915 es va crear l’Escola Superior de Bibliotecàries, una institució d’ensenyament superior per a la formació del personal bibliotecari, i que era la segona d’Europa.

A la resta de l’estat es va haver d’esperar a la II República per disposar del primer programa públic de promoció de la lectura. Aquí sota tres articles per recordar els llibres que es varen quedar pel camí,…. i tot el que ens varem perdre.

El camión que habla

El camión que habla



… “El proyecto comenzó en 1934 y se presentó en la Feria del Libro (la segunda que se organizaba) como uno de los grandes logros del mundo intelectual y republicano. Comenzó su andadura en octubre de ese año (justo cuando se desataba la revolución asturiana y el país vivió con el corazón en el puño), con un curioso diseño que permitía, en pocos segundos, que la carrocería del gran vehículo se abriera y se convirtiera en una librería ambulante.”

La creación de bibliotecas y las Misiones Pedagógicas durante la II República

biblioteques

…”Las misiones enviaban a los pueblos cuyos maestros lo requerían una pequeña biblioteca muy seleccionada (cuyos títulos eran objeto de discusión parlamentaria, por lo que debían escogerse con mucho tiento para que no fueran vetados por ningún partido conservador: las derechas sospechaban que las misiones eran una forma de adoctrinamiento marxista). El paquete básico incluía cien volúmenes con lecturas para niños, jóvenes y adultos, pero, especialmente, para los niños. La idea era inocular el vicio de la lectura a través de los niños.”


“La quema de libros durante el franquismo: el Farenheit español

Quema de libros

… «El domingo se celebró en el patio de la Universidad Central un acto en el que se hizo la quema simbólica de los libros que durante el dominio rojo sirvieron para corromper y engañar a las juventudes de la llamada Universidad Popular». En la quema, que no fue precisamente simbólica sino muy real, ardieron libros marxistas, sicalípticos, de humor, irreverentes, anticatólicos, de psicoanálisis, pacifistas, liberales… por arder hasta ardieron ejemplares del El Heraldo de Madrid.

Deixa un comentari